Οι 5 τάσεις που διαμορφώνουν την ευρωπαϊκή grocery market φέτος

Οι 5 τάσεις που διαμορφώνουν την ευρωπαϊκή grocery market φέτος

01.04.23

Τις πέντε τάσεις που θα διαμορφώσουν τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές του ευρωπαϊκού λιανεμπορίου, παρουσιάζει η ανάλυση “European retail trends 2023” της IGD.
Όπως αναφέρεται στην ανάλυση της IGD, η αξία της τοπικής grocery market αναμένεται να διαμορφώνεται στα €2,3 τρισ. το 2027, με έναν σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) της τάξεως του 2,6% για την περίοδο 2022 – 2027 και επιπλέον πωλήσεις groceries €300 δισ. για την ίδια περίοδο.

ΟΙ 5 ΤΑΣΕΙΣ

Σύμφωνα με την IGD, οι πέντε τάσεις που διαμορφώνουν την grocery market στην Ευρώπη είναι:

  • Παροχή καλύτερης αξίας: η αξία δεν αφορά μόνο την τιμή, αλλά η τιμή θα είναι ζωτικής σημασίας σε μια ευρωπαϊκή αγορά που παρουσιάζει υψηλή ανάπτυξη στο κομμάτι του discount. Η επικοινωνία και η προσφορά αξίας στους αγοραστές θα είναι το κλειδί για πολλούς retailers
 
  • Τοπικότητα & εποχικότητα: οι retailers θα εξισορροπούν τις προσδοκίες των αγοραστών για την υγεία και τη βιωσιμότητα και θα προσφέρουν εξοικονόμηση κόστους και ασφάλεια στις αλυσίδες εφοδιασμού τους
 
  • Εξέλιξη καναλιών: καθώς οι retailers σε όλα τα κανάλια προσπαθούν να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις και ανάγκες των καταναλωτών, θα πρέπει να βελτιστοποιήσουν το αγοραστικό ταξίδι τους
 
  • Αποδοτικότητα: καθώς οι πιέσεις κόστους αυξάνονται, οι retailers θα βρουν τρόπους να απομακρύνουν την πολυπλοκότητα και την αναποτελεσματικότητα από τις δραστηριότητές τους
 
  • Περιβαλλοντική συνείδηση: οι καταναλωτές γίνονται όλο και περισσότερο συνειδητοποιημένοι και δίνουν μεγαλύτερη σημασία σε θέματα περιβάλλοντος και υγείας.
graphic

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΞΙΑ

Η κρίση κόστους ζωής θα έχει αντίκτυπο στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023. Έτσι, η σχέση ποιότητας/τιμής θα συνεχίσει να αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα. Οι retailers θα προσπαθούν να επιδείξουν αξία, με τις προσφορές, τις σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και τα προγράμματα αφοσίωσης να παίζουν σημαντικό ρόλο στην προσέλκυση και τη διατήρηση των αγοραστών.

  • EDLP vs προωθήσεων: Οι retailers που έχουν φήμη για την αξία και τις καθημερινές χαμηλές τιμές (EDLP) θα ωφεληθούν το 2023
 
  • Στροφή σε φθηνότερα προϊόντα: Θα επωφεληθούν οι retailers από αγοραστές που μετατοπίζονται προς φθηνότερα προϊόντα, ιδίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
 
  • Προσφορές αφοσίωσης: Οι retailers θα προσφέρουν εκπτώσεις μόνο στο πλαίσιο προγραμμάτων αφοσίωσης
 
 

ΤΟΠΙΚΟΤΗΤΑ & ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ

Το τοπικό και το εποχιακό δεν ήταν ποτέ πιο σημαντικά, καθώς οι retailers προσπαθούν να εξισορροπήσουν τις ανάγκες που ικανοποιούν τις ανάγκες υγείας και βιωσιμότητας των καταναλωτών, παράλληλα με τη δική τους απαίτηση να μειώσουν το κόστος και να αφαιρέσουν την πολυπλοκότητα από τις επιχειρήσεις τους.

  • Πρώτα το φρέσκο: Το να τοποθετούν πρώτα τα φρέσκα προϊόντα, είναι εδώ και καιρό μια τακτική που ακολουθούν οι retailers για να δημιουργήσουν μια εξαιρετική πρώτη εντύπωση
 
  • Τοπική προμήθεια: Οι retailers θέτουν ολοένα και περισσότερο φιλόδοξους στόχους στους τοπικούς προμηθευτές, βοηθώντας στις προκλήσεις διακοπής της εφοδιαστικής αλυσίδας
 
  • Συσκευασία: Η συσκευασία είναι ένας πολύ καλός τρόπος για τους retailers να προσελκύσουν αγοραστές
 

ΕΞΕΛΙΞΗ ΚΑΝΑΛΙΩΝ

Τα κανάλια θα συνεχίσουν να εξελίσσονται το 2023, καθώς οι retailers αντιδρούν και προσαρμόζονται για να ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ανάγκες των αγοραστών. Όταν οι retailers δεν είναι σε θέση να ανταγωνιστούν ως προς την τιμή για να προσφέρουν αξία, πρέπει να κοιτάξουν τον χρόνο, την ευκολία, την γκάμα και την εμπειρία των αγοραστών για να αυξήσουν την επιτυχία και τον όγκο των πωλήσεων

  • Φαγητό: Οι retailers θα εισάγουν ή θα βελτιώσουν τις επιλογές φαγητού στα καταστήματα για να αυξήσουν την επιτυχία τους
 
  • Εγγύτητα: Θα χρησιμοποιήσουν μοντέλα franchise για να επεκταθούν στα κέντρα των πόλεων και στις αστικές περιοχές. Περισσότερα αυτόνομα καταστήματα θα ανοίξουν στο κανάλι convenience
 
  • Omnichannel εξελίξεις: Οι retailers θα συνεχίσουν να αναπτύσσουν τις omnichannel δραστηριότητές τους
 
 

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ

Οι πιέσεις κόστους θα δουν τους περισσότερους retailers να εξορθολογίζουν τις διαδικασίες τους. Η βελτίωση της αποδοτικότητας των καταστημάτων απαιτεί από τους retailers να επανεξετάσουν τον τρόπο διαχείρισης του χώρου. Θα πρέπει όλο και περισσότερο να εξισορροπούν αυτό που θέλουν οι αγοραστές με τις λειτουργικές ανάγκες των καταστημάτων:

  • Λύσεις checkout: Τα ταμεία με προσωπικό αντικαθίστανται με self-checkouts ή self-scanning, ενώ παράλληλα επιτρέπουν στους retailers να μειώσουν ή να ανακατανείμουν τον αριθμό εργαζομένων
 
  • Ψηφιακή σήμανση: Οι retailers θα συνεχίσουν να επενδύουν στην ψηφιακή σήμανση για να μειώσουν το μακροπρόθεσμο κόστος, να βελτιώσουν την εμπειρία των αγοραστών και να ανοίξουν νέες ροές εσόδων από διαφημίσεις
 
 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ

Η βιωσιμότητα εξακολουθεί να παίζει ρόλο στη διαμόρφωση της αγοράς λιανικής σε όλη την Ευρώπη. Οι retailers και οι προμηθευτές συνεχίζουν να αναθεωρούν τους στόχους τους ESG, για να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στη μείωση σπατάλης τροφίμων, στις κοινωνικές δεσμεύσεις και στην παροχή πιο υγιεινών, πιο βιώσιμων επιλογών. Ο τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες το επικοινωνούν αυτό στους αγοραστές και μεγιστοποιούν τον αντίκτυπο των πρωτοβουλιών τους, θα γίνει πιο σημαντικός καθώς η κρίση κόστους ζωής επηρεάζει τις δαπάνες και η αξία γίνεται περισσότερο το επίκεντρο για τους αγοραστές:

  • Μείωση πλαστικού & χαρτιού: Οι περισσότεροι retailers και προμηθευτές συνεχίζουν να θέτουν και να βελτιώνουν τους στόχους μείωσης των πλαστικών και χαρτιού έως το 2025
 
  • Υγιείς & βιώσιμες επιλογές: Οι αγοραστές αναμένουν όλο και περισσότερο από τους retailers να παρέχουν πιο βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις

Στήριξη της κοινότητας: Οι retailers θα αυξήσουν τις δεσμεύσεις τους για την κοινωνική βιωσιμότητα, παραμένοντας αφοσιωμένοι στις τοπικές κοινότητες και τις φιλανθρωπικές οργανώσεις