MEΙΩΣΗ ΤΙΜΩΝ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΩΝ, ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΩΝ & ΦΥΤΙΚΩΝ ΕΛΑΙΩΝ
Η πρόσφατη αύξηση του δείκτη τιμών τροφίμων μπορεί να αποδοθεί στη συνεχιζόμενη ενίσχυση των παγκόσμιων τιμών της ζάχαρης και του κρέατος. Ωστόσο, αυτό αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των γαλακτοκομικών προϊόντων, των δημητριακών και των φυτικών ελαίων. Αυτές οι πτωτικές τάσεις υποδηλώνουν ότι η συνολική πορεία των τιμών των τροφίμων μπορεί να σταθεροποιείται.
ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ BRANDS
Σύμφωνα με την Barclays, η τιμολόγηση μεταξύ των μεγάλων εταιρειών τροφίμων αναμένεται να μειωθεί σε μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό τιμών μέχρι το τέλος του έτους, από το διψήφιο ποσοστό τιμών που είναι σήμερα, με τις εταιρείες να αρχίζουν να βλέπουν το κόστος να μειώνεται. Σημειώνεται ότι η Nestlé έχει ήδη αρχίσει να βλέπει κάποια βελτίωση του μικτού περιθωρίου κέρδους στο α’ εξάμηνο του οικονομικού της έτους, ενώ για την Danone, το κόστος ορισμένων βασικών προϊόντων έχει μειωθεί. Την ίδια στιγμή, το γάλα, η ζάχαρη και το μισθολογικό κόστος εξακολουθούν να παραμένουν αυξημένα.
ΣΤΑΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Ο αγροτικός πληθωρισμός, ο οποίος χρησιμεύει ως πρόδρομος δείκτης του πληθωρισμού των τιμών των τροφίμων, έχει ήδη πιάσει pick, αλλά παραμένει σημαντικά υψηλότερος σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αναφέρει η Barclays. Ωστόσο, οι χαμηλότερες τιμές των λιπασμάτων και της ενέργειας αναμένεται να οδηγήσουν σε μείωση του κόστους τους επόμενους μήνες. Ένας παράγοντας που θα μπορούσε, ενδεχομένως, να προκαλέσει διαταραχές, ωστόσο, είναι το Ελ Νίνιο, το οποίο μπορεί να μεταβάλει τα μοτίβα των βροχοπτώσεων και να επηρεάσει εμπορεύματα όπως το καλαμπόκι, το σιτάρι και η σόγια.
ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΣΤΙΣ ΤΙΜΕΣ
Σύμφωνα με την Barclays, το α’ τρίμηνο του 2023 είναι πιθανό να έχει αποτελέσει το αποκορύφωμα των αυξημένων τιμών στα τρόφιμα, με την τράπεζα να αναμένει μια σταδιακή μείωση μέχρι το τέλος του έτους. Ενώ η τιμολόγηση ενδέχεται να μην παρουσιάσει σημαντικές αλλαγές, αναμένονται αυξημένες προωθητικές ενέργειες, ιδίως σε κατηγορίες προϊόντων που αποτελούν εμπόρευμα και σε κατηγορίες με υψηλότερη διείσδυση ιδιωτικής ετικέτας.
ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ RETAILERS
Αρκετοί retailers έχουν ήδη επιδιώξει να μειώσουν τις τιμές σε ορισμένες κατηγορίες βασικών προϊόντων – για παράδειγμα, η Tesco έχει μειώσει τις τιμές 30 βασικών προϊόντων της δικής της ετικέτας, όπως τα ζυμαρικά και το ηλιέλαιο.
ΣΠΑΕΙ ΤΟ ΠΛΗΘΩΡΙΣΤΙΚΟ ΣΠΙΡΑΛ;
Σύμφωνα με την Barclays, ενδιαφέρον θα παρουσιάσει η Γαλλία τις επόμενες εβδομάδες, όπου η κυβέρνηση πιέζει για την επανέναρξη των ετήσιων διαπραγματεύσεων για τις τιμές μεταξύ των λιανοπωλητών και των προμηθευτών, προκειμένου να συμβάλει στην πτώση των τιμών των τροφίμων. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομίας, Bruno Le Maire, αυτό σημαίνει ότι το “πληθωριστικό σπιράλ” θα μπορούσε να σπάσει μέχρι το φθινόπωρο. “Αναμένουμε ότι οι τιμές των τροφίμων στο πλαίσιο της οργανικής ανάπτυξης για τους παραγωγούς τροφίμων θα αρχίσουν να επιβραδύνονται από την κορύφωση του α’ τριμήνου του 2023”, αναφέρει η Barclays συμπληρώνοντας ότι “αν και τα μικτά περιθώρια κέρδους έχουν ήδη ανακάμψει για τις αμερικανικές εταιρείες τροφίμων, η ανάκαμψη ήταν πιο αργή για τους ευρωπαϊκούς παίκτες, όπως η Nestlé”. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι κάθε χρόνος που περνάει, υπάρχει “πολύ μεγαλύτερη αστάθεια στην προσφορά τροφίμων”, γεγονός που θα μπορούσε να σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να συνηθίσουν στις “τσιμπημένες” τιμές τροφίμων για κάποιο χρονικό διάστημα.